Tehokasta tuotantoa ja lempeää johtamista
Kun Evert siirtyy toimitusjohtajaksi, elintarvikevalmistaja Korv-Görans Kebabilla on yli 80 työntekijää, ja legendaarisen kebabin rinnalle on tullut joukko muita tuotteita. Evert seisoo edelleen molemmin jaloin tehtaan lattialla, tuotannossa, jossa hän on parhaimmillaan. Tehtaalla hän voi olla myös läsnä oleva johtaja työntekijöilleen.
Eräänä aamuna, kun Evert Granholm työskenteli pakkauskoneenkuljettajana Göranin tehtaalla, hänen isänsä Gustav Granholm ilmoitti yhtäkkiä, että Evertistä tulisi tuotantopäällikkö kahden viikon kuluttua. Se oli suuri harppaus hänen urallaan, mutta täysin luonnollista, koska toimitusjohtaja Gustav oli ottanut poikansa mukaan yritystoimintaan jo kauan aiemmin. Evert oli koulutettu prosessinhoitaja ja hän tunsi automaation. Kun Gustav tuli kotiin uusien ideoiden kanssa, Evertin ja hänen tiiminsä tehtävänä oli kehittää tekniset ratkaisut niiden toteuttamiseksi.
“Gustav on taitava myyntimies ja hänellä on laaja verkosto, hänellä on aina paljon tekemistä. Minä olen enemmän tuotantopainotteinen, ja on käynyt niin, että minä ja sisarukseni olemme ottaneet vastuun päivittäisistä töistä täällä tehtaalla. Olen nauttinut tästä roolista, ja haluan jatkossakin olla läsnä tehtaalla, jossa olen työntekijöidemme käytettävissä. Oven tulee aina olla auki.”
Virallisesti Evertistä tulee toimitusjohtaja 1. kesäkuuta 2023, kun Gustav asteittain luopuu tehtävästään ja valmistautuu siirtymään eläkeläiseksi..
Raaka-aineiden saannin turvaaminen
Joulukuussa 2022 Atriasta tuli Korv-Görans Kebab Ab:n enemmistöomistaja. Yritys, jonka Evertin vanhemmat Gustav ja Ulla Granholm ostivat vuonna 2006 14 työntekijän voimin, on kasvanut viime vuosina huomattavasti sekä liikevaihdon että työvoiman osalta. Nyt kasvavasta perheyrityksestä on tullut osa jotain paljon suurempaa.
“Kotimaisesta lihasta, erityisesti naudan- ja kananlihasta, on pulaa, ja näin voimme turvata raaka-aineiden saannin. Meillä on paljon opittavaa Atrialta, eikä vähiten siinä, miten luoda organisaatio, jolla on selkeä rakenne. Yhdessä Atrian kanssa meillä on enemmän voimaa ja enemmän mahdollisuuksia.”
Käytännössä työ jatkuu kuitenkin entiseen tapaan; Atria on mukana johtokuntatasolla, mutta ei osallistu lainkaan operatiiviseen työhön. Korv-Görans Kebab on itsenäinen yksikkö, jolla on oma johto, omat tavoitteet ja hyvin toimiva konsepti, jota ei ole syytä muuttaa.
Suuntaa katseensa Ruotsiin
Pakasteet ovat Ruotsissa paljon yleisempiä kuin Suomessa, ja ruotsalaisissa pakastimissa Görans on vain yksi tuotemerkki muiden joukossa. Görans erottuu kuitenkin edukseen, koska koko valmistusprosessi tapahtuu omassa tehtaassa. Kilpailijat eivät aloita raa’asta lihasta, vaan ostavat valmiita lihatuotteita, joita he jalostavat ja pakkaavat omalla tuotemerkillään.
“Göransilla voimme varmistaa laadun valmistusprosessin jokaisessa vaiheessa, ja pian saamme BRC-elintarviketurvallisuus sertifikaatin, joka on paras mahdollinen luokitus elintarviketurvallisuuden alalla. Görans on vakavasti otettava tuotemerkki, johon voit luottaa.”
Oma merkki -tuotteiden määrä kasvaa
Korv-Görans Kebab on aina pitänyt huolen siitä, että se käyttää laadukasta lihaa ja säilyttää korkean lihapitoisuuden omissa tuotteissaan, joita tavalliset kuluttajat löytävät ruokakaupoista ympäri Suomea. Näiden lisäksi Korv-Görans Kebab valmistaa myös erilaisia erikoistuotteita HoReCa-sektorille (hotelli-, ravintola- ja catering-ala) ja elintarviketeollisuudelle. Oma merkki -tuotteet ovat yleistymässä, eli Korv-Görans Kebab kehittää ja valmistaa tuotteita asiakkaan omalla tuotemerkillä.
“Monet asiakkaat huomaavat hintaeron kaupassa ja luulevat, että pusseissa oleva tuote on enemmän tai vähemmän sama, mutta näin ei ole. Vertaile oma merkki -tuotteen sisällysluetteloa Göranin omaan tuotteeseen, niin huomaat eron. Ja huomaat tietysti myös eron maussa.”
Kanakebab haastaa perinteisen kebabin
Görans tunnetaan edelleen parhaiten alkuperäisestä kebabistaan, joka valmistetaan vuoden 1988 alkuperäisen reseptin mukaan. Omassa valikoimassaan Göransin kanakebab on sen suurin haastaja. Se lanseerattiin vasta vuonna 2018, mutta on ilmeisesti löytänyt tiensä suomalaisten pakastimiin. Kysyntä on suurta ja kapasiteetti on tällä hetkellä loppuunmyyty.
“Tuomme markkinoille useita muunnelmia suositusta kanakebabista. Kokeilemme myös kasvisruokatuotteita. Olemme ylpeitä kebabistamme, mutta haluamme myös korostaa, että Görans on paljon muutakin kuin kebabia.”
Suurin haaste on kotimaisen elintarviketuotannon turvaaminen
Tyytymättömät lihantuottajat ovat suuri huolenaihe Suomen taivaalla. Monet kamppailevat kannattavuuden kanssa – ja luovuttavat. Tämä tarkoittaa, että kotimaisen lihan saatavuus tulee todennäköisesti vaikeutumaan entisestään.
“On tärkeää turvata kotimainen elintarviketuotanto, kuten useimmat ihmiset ovat ymmärtäneet pandemian ja Ukrainan sodan myötä. Se edellyttää kuitenkin kuluttajien asennemuutosta. Jos he eivät ole valmiita maksamaan kohtuullista hintaa kotimaisesta lihasta, meillä ei pian ole enää lihantuottajia. Tämä on todellakin suuri haaste elintarviketeollisuudelle.”
Loistava henkilökunta ja hyvä ajoitus
Evert on kasvanut suuressa perheessä, jossa lähes kaikki olivat mukana perheyrityksessä. Hän on kokenut vaikeita aikoja, joskus hän on epäillyt uravalintaansa ja kykyjään, mutta siinä välissä hän on kokenut menestyksen iloa lukemattomien kokeilujen jälkeen. Työyhteisö kantaa, kun työ on raskasta. Kristilliset arvot ovat Evertille tärkeitä niin kotona kuin yrityksessäkin.
“Tuote on helppo kopioida, mutta yrityskulttuuri ei. Meillä on useita kansallisuuksia ja uskontoja, mutta kunnioitamme toistemme erilaisuutta ja työskentelemme mielellämme yhdessä. Olemme aina panostaneet voimakkaasti henkilöstöömme, ja heidän ponnistelujensa ansiosta olemme menestyneet niin hyvin.”
Tyypillinen vastaus pohjanmaalaiselta johtajalta. Korostaa henkilöstön pätevyyttä oman pätevyytensä sijaan. Pilke silmäkulmassaan Evert huomauttaa myös, että Göransilla on ollut myös hieman onnea. Yritys on onnistunut lanseeraamaan tuotteensa oikeaan aikaan. Görans aloitti ensimmäisten joukossa Suomessa irtopakasteiden myynnin vuonna 2012.
“Käännekohta oli luultavasti vuonna 2015, kun lanseerasimme todella hyvän kebab-version kotikäyttöön, joka oli elintarviketurvallinen ja jota voitiin valmistaa tehokkaasti. Siihen aikaan ihmiset eivät vielä valmistaneet kebabia kotona, vaan sitä ostettiin joskus grilliltä. Kuluttajat olivat uteliaita tuotettamme kohtaan, ja ajoitus oli hyvä.”
“Tämä on silti vain työtä”
Evertin suurin henkilökohtainen haaste on tasapainon löytäminen työn ja perhe-elämän välillä. Hänellä ja hänen vaimollaan on neljä lasta, harrastuksia on joka ilta ja monia aikatauluja täytettävänä. Riittämättömyyden tunne on tuttu.
“Minulla on uskomattoman viisas vaimo, ja hän on minulle tärkeä äänitorvi. Yritän löytää aikaa perheelleni, se on tärkeintä. Loppujen lopuksi tämä on vain työtä.”
Aikajana:
Tärkeitä vuosia Korv-Görans Kebabin historiassa
1988: Göran Lillkåll, joka piti Pietarsaaressa tunnettua Korv-Göransin grillikioskia, perustaa yrityksen Pietarsaareen. Tämän myötä grillistä ja kebabia valmistavasta osasta tuli kaksi erillistä yritystä.
2006: Gustav Granholmista tulee osaomistaja Korv-Görans Kebabissa, joka valmistaa kebabia ja muita pakastettuja lihatuotteita Görans-tuotemerkillä. Vähitellen koko yritys siirtyi Granholmin perheen omistukseen.
2008: Göransin lihapullat lanseerataan.
2009: Yritys investoi koneisiin voidakseen aloittaa omien lihatuotteiden valmistuksen.
2012: Irtopakastettujen lihavalmisteiden tuotanto alkaa.
2015: Esikypsennettyjen kebabsuikaleiden täysin ainutlaatuinen tuotantomenetelmä otetaan käyttöön, joka parantaa merkittävästi tuotannon tehokkuutta.
2018: Göransin kanakebab lanseerataan.
2019: Pietarsaaressa Yrittäjäntie 24:ssä avattava uusi tehdas on yksi Suomen ympäristöystävällisimmistä tuotantolaitoksista.
2021: Olemassa olevan tuotantolaitoksen yhteyteen otetaan käyttöön oma leikkaamo.
2022: Elintarvikekonserni Atria ostaa 51 prosenttia Korv-Görans Kebabin osakkeista.
2023: Evert Granholm aloittaa toimitusjohtajana.
Tiedätkö, mihin Göranin tuotteet menevät? Liiketoimintamme perustuu neljään pilariin:
30 prosenttia myynnistä menee elintarviketeollisuudelle
30 prosenttia kaupallisiin keittiöihin (HoReCa-sektori: hotellit, ravintolat ja catering)
30 prosenttia vähittäiskaupalle (tuotteita on saatavilla päivittäistavarakaupoista koko Suomessa)
10 prosenttia viedään Ruotsiin ja Viroon