Vass produktion och mjukt ledarskap
När Evert tar över som vd har livsmedelstillverkaren Korv-Görans Kebab mer än 80 anställda och den legendariska kebaben har fått sällskap av en rad andra produkter. Evert står kvar med båda fötterna på fabriksgolvet, i produktionen där han är som bäst. På plats i fabriken kan han också vara en närvarande ledare för sina anställda.
En morgon då Evert Granholm jobbade som packmaskinförare i Görans fabrik meddelade hans pappa Gustav Granholm plötsligt att Evert skulle bli produktionschef om två veckor. Ett stort hopp i karriären, men helt naturligt eftersom vd:n Gustav hade involverat sin son i företagandet långt tidigare. Evert var utbildad processkötare och kunnig inom automation. När Gustav kom hem med nya idéer var det Evert och hans team som fick utveckla teknska lösningar för att förverkliga dem.
“Gustav är en skicklig försäljare och har ett enormt nätverk, han har alltid mycket på gång. Jag är mer produktionsinriktad och det har blivit så att jag och mina syskon har tagit ansvar för det vardagliga jobbet här i fabriken. Jag har trivts bra med den rollen, och vill fortsätta vara på plats i fabriken där jag är tillgänglig för våra anställda. Dörren ska alltid stå öppen.”
Officiellt blir Evert vd den 1 juni 2023. Gustav trappar småningom ner och ska öva på att bli pensionär.
Säkrar tillgången på råvaror
I december 2022 blev Atria majoritetsägare i företaget Korv-Görans Kebab Ab. Företaget som Everts föräldrar Gustav och Ulla Granholm köpte år 2006 med 14 anställda har vuxit rejält de senaste åren, både i omsättning och personalstyrka. Nu har det växande familjeföretaget blivit en del av något mycket större.
“Det är brist på inhemskt kött, speciellt nötkött och kyckling, och på det här sättet kan vi säkra råvarutillgången. Vi har mycket att lära av Atria, inte minst när det gäller att skapa en organisation med tydlig struktur. Tillsammans med Atria får vi större muskler och fler möjligheter.”
I praktiken fortsätter arbetet ändå som förut, Atria är med på styrelsenivå men deltar inte alls i det operativa arbetet. Korv-Görans Kebab är en fristående enhet med egen ledning, egna mål och ett välfungerande koncept som det inte finns någon orsak att förändra.
Riktar blicken mot Sverige
Fryst mat är mycket vanligare i Sverige än i Finland, i svenska frysdiskar är Görans bara ett varumärke i mängden. Görans sticker ändå ut eftersom hela tillverkningsprocessen sker i egen fabrik. Konkurrenterna börjar inte från noll med rått kött, utan köper färdiga köttprodukter som de förädlar och paketerar under eget varumärke.
“På Görans kan vi säkra kvaliteten i varje skede av tillverkningsprocessen och snart får vi BRC-livsmedelssäkerhetscertifikat som är det bästa möjliga betyget inom livsmedelssäkerhet. Görans är ett seriöst varumärke som man kan lita på.”
Private label-produkterna blir fler
Korv-Görans Kebab har alltid varit noga med att använda kvalitetskött och hålla hög kötthalt i sina egna produkter som vanliga konsumenter hittar i matbutiker i hela Finland. Förutom dem tillverkar Korv-Görans kebab också en rad specialprodukter för HoReCa-sektorn (hotell, restaurang och catering) och för livsmedelsindustrin. Private label-produkter blir allt vanligare, alltså att Korv-Görans Kebab tar fram och producerar produkter med kundens eget varumärke.
“Många kunder noterar prisskillnaden i butiken och tror att det är ungefär samma produkt i påsarna, men det är det ju inte. Jämför innehållsförteckningen på en private label-produkt och Görans egen produkt så märker du skillnaden. Och så märker du ju skillnad i smaken förstås.”
Kycklingkebaben utmanar traditionell kebab
Görans är fortfarande mest känd för sin original kebab, som tillverkas enligt ursprungsreceptet från 1988. I det egna sortimentet är Görans kycklingkebab dess största utmanare. Den lanserades först år 2018, men har uppenbarligen hittat hem till finländarnas frysfack. Efterfrågan är stor och kapaciteten slutsåld för tillfället.
“Vi kommer att lansera flera varianter av vår omtyckta kycklingkebab. Dessutom testar vi oss fram med vegetariska produkter. Vi är stolta över vår kebab, men vill också framhålla att Görans är mycket mer än kebab.”
Största utmaningen är att trygga inhemsk livsmedelsproduktion
Missnöjda köttproducenter är ett stort orosmoln på den finländska himlen. Många kämpar med lönsamheten – och ger upp. Det innebär att det troligen kommer att bli ännu svårare att få tag i inhemskt kött.
“Det är viktigt att trygga inhemsk livsmedelsproduktion, det tror jag att de flesta har insett i och med pandemin och kriget i Ukraina. Men det kräver en attitydförändring hos konsumenterna. Om de inte är redo att betala ett rimligt pris för inhemskt kött så har vi snart inga köttproducenter kvar. Det här är verkligen en stor utmaning för livsmedelsbranschen.”
Fantastisk personal och bra timing
Evert är uppvuxen i en stor familj, där nästan alla varit involverade i familjeföretaget. Han har fått uppleva tuffa tider, ibland har han tvivlat på sitt karriärval och sin förmåga men däremellan har han fått uppleva glädjen i att lyckas efter otaliga experiment. Arbetsgemenskapen bär då jobbet är tungt. De kristna värderingarna är viktiga för Evert, både hemma och i företaget.
“En produkt är enkel att kopiera men inte en företagskultur. Hos oss finns flera nationaliteter och religioner, men vi respekterar varandras olikheter och trivs bra tillsammans. Vi har alltid satsat mycket på personalen, och det är tack vare deras insats som vi har lyckats så bra.”
Typiskt svar av en österbottnisk ledare. Lyfter personalens kompetens i stället för sin egen. Med glimten i ögat påpekar Evert också att Görans haft lite tur också. Företaget har lyckats lansera sina produkter i rätt tid. Görans var bland de första i Finland som började sälja lösfrysta produkter år 2012.
“En vändpunkt var nog år 2015 då vi lanserade en riktigt bra kebabversion för hemmabruk som var livsmedelssäker och kunde tillverkas på ett effektivt sätt. På den tiden lagade folk inte kebab hemma ännu, det var något man köpte vid grillen ibland. Konsumenterna var nyfikna på vår produkt, vi hade bra timing.”
“Det här är ändå bara ett arbete”
Everts största personliga utmaning är att hitta balans mellan jobb och familjeliv. Han och frun har fyra barn, det är hobbyer varje kväll och många tider att passa. Känslan av otillräcklighet är välbekant.
“Jag har en otroligt klok fru och hon är ett viktigt bollplank för mig. Jag försöker skapa tid för familjen, det är allra viktigast. Det här är ändå bara ett arbete.”
Tidslinje:
Viktiga årtal i Korv-Görans Kebabs historia
1988: Företaget grundas i Jakobstad av Göran Lillkåll, som drev den välkända grillkiosken Korv-Görans i Jakobstad. I och med detta blev grillen och den del av verksamheten som tillverkade kebab två olika bolag.
2006: Gustav Granholm blir delägare i Korv-Görans Kebab som tillverkar kebab och andra frysta köttprodukter under varumärket Görans. Småningom övergick hela affärsverksamheten i familjen Granholms ägo.
2008: Görans köttbullar lanseras.
2009: Företaget gör maskininvesteringar för att kunna börja tillverka sina egna köttprodukter
2012: Tillverkningen av lösfrysta köttprodukter inleds.
2015: En helt unik tillverkningsmetod för färdigstekta kebabflarn tas i bruk som effektiverar produktionen märkbart.
2018: Görans kycklingkebab lanseras.
2019: Nya fabriken som öppnas på Företagarvägen 24 i Jakobstad är en av Finlands mest miljövänliga produktionsanläggningar.
2021: Ett eget styckeri tas i bruk i anslutning till den befintliga produktionsanläggningen
2022: Livsmedelskoncernen Atria köper 51 procent av aktierna i Korv-Görans Kebab.
2023: Evert Granholm tar över som verkställande direktör.
Vet du vart Görans produkter tar vägen? Vår verksamhet står på fyra ben:
30 procent av försäljningen går till livsmedelsindustrin
30 procent till storkök (HoReCa-sektorn: hotell, restaurang och catering)
30 procent till detaljhandeln (produkterna finns i matbutiker i hela Finland)
10 procent exporteras till Sverige och Estland